Påsken står for døren, solen skinner og det er tid til hygge og god mad. Hvad enten du er på vej på rejse eller bliver hjemme, er en ferie altid et afbræk i de daglige rutiner på godt og måske ”ondt”.

Har man gennem de mørke og kolde vintermåneder kæmpet sig frem til en god form og sunde kostvaner kan det godt være lidt af en udfordring at give slip på ferien og det vil også være rigtig dumt! Omvendt er det også vigtigt at slappe af og nyde livet, og med selv en ganske lille indsats kan du sagtens holde både formen og vægten i ferien.

Først og fremmest er det (som altid) en god idé at bevæge sig så meget som muligt. Er det svært at løbe, p.g.a. tid, sted, kondition eller lign. så gå nogle lange ture og oplev dit ferie-område eller nærmiljø på en anden måde.

Sørg for at få pulsen så højt op dagligt at du bliver stakåndet – det behøver ikke være ret lang tid og kræver ikke træningstøj. Det kan være tagfat med børnene, svømme omkap, sjippe, spille bold, løbe op af trapperne, indlæg et par spurter på cykelturen i skoven, gå i haven eller lav hovedrengøring i huset. Kun fantasien sætter grænser.

Kosten kan også være lidt en udfordring, måske er du til sociale arrangementer, meget på restaurant eller bare lyst til at hygge om familien. Det samme princip gælder, det er OK at hygge med god mad og drikke, men lad være at overdrive og vælg på forhånd hvad du prioriterer af kalorier.

Er du f.eks. på restaurant, er det en god idé at skippe den obligatorisk kurv med brød (og smør), bare et par skiver brød inden maden giver dig let 200-300 ekstra kalorier. Kalorier du kan bruge på 2 glas vin, 50 gr. Chokolade, 1 is, lidt flødesauce, eller hvad du foretrækker.

Måske foretrækker du brødet, men vær bevidst omkring de ekstra kalorier du indtager og gør op med dig selv om de er det værd.

Generelt gælder det:

Vælg rent kød uden fedt – gerne fisk (!) og lyst kød (kylling, kalkun, kalv)

Vælg friske salater, med dressing ved siden af, og brug kun lidt eller ingen dressing

Pas på med alt hvad der er stegt og nogle gange grillet, specielt grøntsager der kan suge rigtig meget olie.

Hold dig fra friture

Vælg frugt og sorbet is til dessert, eller ren mørk chokolade i små mængder

Hold igen med snacks og vælg det sunde som mandler, nødder mm.

Spis dig ikke mæt i hvidt brød, ris eller pasta.

Drop smørret

Pas på med gryderetter de kan være rigtig, rigtig fede.

Husk det er OK at levne.

Rigtig god solskinsdag.